Primární prevence
Primární prevencí rozumíme veškeré konkrétní aktivity realizované s cílem předejít problémům a následkům rizikového chování, případně minimalizovat jejich negativní dopad, včetně dalšího šíření.
S čím se můžete na školní metodičku prevence obrátit?
Potřebujete-li informace, odbornou radu, pomoc či zprostředkování odborné pomoci v oblasti rizikového chování žáků. Nejčastěji se na mě obrací rodiče žáků s těmito problémy:
- Vztahové problémy v třídním kolektivu
- Experimenty žáků s návykovými látkami
- Projevy rasové a menšinové intolerance
- Záškoláctví
- Vandalismus, krádeže, ničení osobních věcí žáků ve škole
- Šikana – fyzické či psychické ubližování a napadání žáků ve škole
- Kyberšikana
- Závislostní chování
- Nelátkové závislosti
- Poruchy příjmu potravy
Školní preventivní program
Preventivní program školy v aktuálním znění je k nahlédnutí u vedení školy či u metodika prevence.
Představuje celoroční program zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj, na výcvik v sociálně komunikativních dovednostech žáků a na vyplnění jejich volného času. Je určen pro žáky, jejich rodiče a pro všechny pracovníky školy.
Doplňuje výchovnou i naukovou složku vzdělávání během celého školního roku a směřuje k pozitivnímu ovlivnění klimatu třídy, ke změně motivace žáků a pedagogů a ke změnám vyučovacích metod.
Naše škola dlouhodobě spolupracuje s neziskovou organizací MAJÁK o.p.s. a ACET ČR. Obě akreditované organizace pro nás dlouhodobě zajišťují preventivní programy pro 1. a 2. stupeň.
Standardní činnosti metodika prevence
- Zpracovávání, kontrola a hodnocení preventivního programu
- Koordinace programů zaměřených na prevenci rizikového chování žáků
- Metodické vedení a vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování
- Koordinace šetření v případě podezření na rizikové chování žáků
- Individuální i skupinová práce se žáky s rizikovým chováním, se žáky s potížemi s adaptací apod.
- Řídí spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy
- Poskytování bezplatných poradenských, informačních a metodických služeb v oblasti rizikového chování
- Spolupráce se školním speciálním pedagogem, výchovným poradcem, s třídními učiteli – zachycení náznaků rizikového chování žáků
Sledování aktuální situace ve škole a přizpůsobování strategie prevence rizikového chování.